تقریبا اکثر ما با اهمیت بیمه شخص ثالث آشنا هستیم. داشتن بیمه شخص ثالث در اکثر کشورها از جمله کشور ایران اجباری است. نرخ بیمه شخص ثالث هر ساله با توجه به نرخ تورم و میزان دیه افزایش پیدا می‌کند. با دریافت تخفیف بیمه شخص ثالث می‌توان مبلغ قابل توجهی از هزینه بیمه شخص ثالث کسر کرد. اما تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟ چگونه می‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را دریافت کرد؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود پیرامون تخفیف بیمه شخص ثالث در ادامه این مقاله از سایت آیتول همراه ما باشید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

 بیمه شخص ثالث چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به موضوع تخفیف بیمه ثالث بپردازیم، بهتر است نگاهی کلی به تعریف بیمه شخص ثالث داشته باشیم. بی‌‌شک همه کسانی که مالک خودرو هستند از بیمه شخص ثالث استفاده می‌کنند. بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که هنگام تصادف خسارت‌های مالی و جانی را جبران می‌کند.

سقف تعهدات جانی این بیمه به میزان دیه سال در ماه‌های حرام متغیر خواهد بود. همچنین سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث نیز به میزان ۵/۲ درصد دیه در ماه‌های غیر حرام است. برای اطلاع از تخفیف بیمه شخص ثالث و استعلام قیمت این بیمه می‌توانید همین حالا به سامانه آیتول مراجعه و اطلاعات مورد نظر را کسب کنید.

بیمه شخص ثالث در چه مواردی شامل تخفیف می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، نرخ بیمه شخص ثالث هر سال با توجه به نرخ دیه آن سال تغییر می‌کند. دریافت تخفیف بیمه شخص ثالث نقش بسیار تاثیرگذاری در نرخ پرداختی بیمه دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است قیمت و نحوه پرداخت یک شرکت با شرکت دیگر متفاوت باشد. سامانه آیتول برای استعلام بیمه ملت شخص ثالث، بیمه ایران و سایر شرکت‌های مورد نظر همراه شما عزیزان است.

قانون بیمه شخص ثالث در چند سال اخیر چندین مرتبه تغییر یافته است. طبق قوانین جدید درصورتی‌که بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه شخص ثالث از این بیمه استفاده نکند، هنگام تمدید بیمه، تخفیف عدم خسارت بر بیمه شخص ثالث برای او اعمال می‌شود. تخفیف بیمه شخص ثالث به دو نوع تخفیف عدم خسارت و دریافت حداکثر تخفیف بر اساس سال‌های بیمه ماشین تقسیم می‌شود.

بیمه شخص ثالث در چه مواردی شامل تخفیف می‌شود؟

تخفیف عدم خسارت، رایج‌ترین تخفیف بیمه شخص ثالث

همان‌طور که گفته شد، بیمه شخص ثالث زمانی شامل تخفیف می‌شود که در طول مدت قرارداد بیمه از آن استفاده نشود. درصورتی‌که بیمه‌گذار از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکند، هنگام تمدید بیمه به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث، ۵ درصد از مبلغ پرداختی بیمه کسر خواهد شد. عدم خسارت در هر سال، ۵ درصد به سایر تخفیفات بیمه شخص ثالث اضافه می‌کند‌. تخفیفات سالیانه بیمه شخص ثالث با بروز حادثه از بین نخواهند رفت.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که علاوه‌بر تخفیف، پرداخت بیمه شخص ثالث به صورت قسطی نیز می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید در مورد خرید بیمه به صورت قسطی بیشتر بدانید، سری به صفحه بیمه شخص ثالث قسطی آیتول بزنید.

حداکثر تخفیف بر اساس سال‌های بیمه ماشین

یکی دیگر از روش‌های دریافت تخفیف بیمه شخص ثالث، رسیدن به حداکثر تخفیف سالیانه بیمه شخص ثالث ماشین است. طبق مطالبی که مطالعه کردید، در صورت عدم استفاده از بیمه شخص ثالث هر سال ۵ درصد به تخفیف بیمه اضافه خواهد شد؛ اما این تخفیفات سقف مشخصی دارند و پس از گذشت زمانی مشخص، تخفیف مازاد به بیمه شخص ثالث اضافه نخواهد شد.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث پس از گذشت ۱۴ سال، بدون اینکه بیمه‌گذار از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند ۷۰% تخفیف بیمه شخص ثالث دریافت می‌کند. این مبلغ حداکثر تخفیف بر اساس سال‌های بیمه ماشین است و پس از آن به تخفیف بیمه شخص ثالث اضافه نخواهد شد و هر سال هنگام خرید بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گذار، مبلغ بیمه با همان ۷۰ درصد تخفیف اعمال خواهد شد. بنابراین حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث در قانون جدید همان ۷۰ درصد خواهد بود.

حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث

در قانون جدید نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

طبق قوانین جدید از سال ۱۳۹۶ تخفیفات بیمه شخص ثالث کاهش پیدا کرده است. بدین صورت که تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است. البته حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث همان ۷۰ درصد باقی مانده است. اما یک تفاوت اساسی در حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث در قانون قدیم و جدید وجود دارد و آن این است که این تخفیف به جای سال هشتم در سال چهاردهم برای بیمه‌گذار اعمال می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث می‌توانید مقاله قوانین جدید بیمه شخص ثالث را در وبلاگ آیتول مطالعه کنید. در جدول زیر نیز می‌توانید تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را ببینید:

سال تمدید بیمه‌نامه درصد  به ازای سال‌های تخفیف بیمه

شخص ثالث

سال اول ۵%
سال دوم ۱۰%
 سال سوم ۱۵%
 سال چهارم ۲۰%
 سال پنجم ۲۵%
 سال ششم ۳۰%
 سال هفتم ۳۵%
سال هشتم ۴۰%
 سال نهم ۴۵%
 سال دهم ۵۰%
سال یازدهم ۵۵%
سال دوازدهم ۶۰%
سال سیزدهم ۶۵%
سال چهاردهم ۷۰%

جرایم بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود و چه تاثیری بر تخفیف عدم خسارت دارد؟

تغییر قانون بیمه شخص ثالث مزیت‌های بسیاری برای مالکین خودرو به همراه داشت. از مهم‌ترین مزایای این قانون می‌توان به از بین نرفتن کل تخفیفات عدم خسارت در صورت استفاده از بیمه شخص ثالث اشاره کرد. در قانون قدیم بیمه شخص ثالث، اگر بیمه‌گذار تنها یک بار از بیمه خود استفاده می‌کرد، کلیه تخفیف عدم خسارت او از بین می‌رفت. طبق قانون جدید با استفاده از بیمه شخص ثالث، تخفیفات به صورت کامل از بین نخواهند رفت و بر اساس نوع خسارت و تعداد دفعات دریافت خسارت، از تخفیف بیمه شخص ثالث جدید کسر خواهد شد. اگر در حادثه رانندگی یک بار خسارت مالی دریافت کنید تنها ۲۰ درصد از تخفیف شما کسر می‌شود، بار دوم ۳۰ درصد و از سه مورد بیشتر ۴۰ درصد از تخفیف بیمه شخص ثالث شما کسر خواهد شد.

البته میزان جریمه خسارت بدنی با خسارت مالی متفاوت است. در خسارت بدنی برای بار اول ۳۰ درصد، برای بار دوم ۷۰ درصد و برای بار سوم و پس از آن ۱۰۰ در صد تخفیف بیمه شخص ثالث شما از بین خواهد رفت. زمانی که تخفیفات عدم خسارت شما پاسخگوی میزان خسارت وارد شده نباشند، باقی مبلغ خسارت پس از کسر تخفیفات به مبلغ بیمه‌نامه شما اضافه خواهد شد. به عنوان مثال اگر تخفیف بیمه شخص ثالث شما ۲۵% باشد و دو بار در سال خسارت مالی به بیمه شخص ثالث شما وارد شود، هنگام تمدید بیمه شخص ثالث ۲۵% تخفیف شما صفر خواهد شد و ۵% باقی مانده نیز به حق بیمه نهایی اضافه می‌شود. البته در صورت فوت یکی از افراد در حادثه رانندگی، شرایط متفاوت خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه نحوه پرداخت دیه توسط بیمه مراجعه کنید.

تمدید اینترنتی بیمه شخص ثالث

خرید و تمدید بیمه شخص ثالث از شرکت‌های معتبر در سامانه آیتول

در این مقاله به صورت کامل شما را با تخفیف بیمه شخص ثالث و قوانین آن آشنا کردیم. همان‌طور که مطالعه کردید، بیمه شخص ثالث از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت نسبت به تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خود اقدام ‌کنید. سامانه آیتول همواره در انجام کلیه امور حقوقی و خدماتی خودرو همراه شما عزیزان است.

برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث به صورت اینترنتی می‌توانید به صفحه بیمه شخص ثالث در سامانه آیتول مراجعه کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید، در کمترین زمان سوالات شما عزیزان پاسخ داده خواهد شد.