احتمالا برای شما هم پیش آمده است که مرتکب یکی از انواع جرائم رانندگی شده و توسط افسر راهنمایی و رانندگی جریمه شده باشید، یا برای پرداخت خلافی اقدام کرده و با طوماری از جرایم رانندگی روبه‌رو شده‌اید، حتما می دانید که برخی از جریمه‌ها بعد از ۶۰ روز دو برابر می‌شوند. در این نوشته کوتاه به انواع جرائم رانندگی و همچنین جرائمی که به مرور زمان دو برابر می‌شوند می‌پردازیم.

انواع جریمه رانندگی

جریمه‌های رانندگی متناسب با خلافی که رانندگان انجام می‌دهند و یا مکانیسم جریمه شدن انواع گوناگونی دارند که در این بخش به آنها می‌پردازیم.

  • جریمه‌های دوبرگی

زمانی که شما خلافی را در حضور پلیس راهنمایی و رانندگی مرتکب می‌شوید، مطمئنا توسط پلیس متوقف خواهید شد، در صورتی که شما به هر دلیل اعم از عمدی یا غیرعمدی به اخطار پلیس توجه نکنید، پلیس راهور از جریمه دوبرگی استفاده خواهد کرد، در این نوع از جریمه‌ها، قبض جریمه برای پلاک متخلف ثبت می‌شود، اما این قبض از دفترچه قبوض جریمه پلیس جدا نمی‌شود. در این نوع جریمه‌ها علاوه بر پرداخت هزینه جریمه باید مبلغی را نیز به علت عدم توجه به فرمان پلیس بپردازید.

  • جریمه‌های تسلیمی

این نوع جریمه‌ها توسط پلیس با رویت مدارک خودرو و راننده متخلف به راننده تحویل داده می‌شود و شامل موارد زیر است:

مشخصات راننده و گواهینامه

مشخصات وسیله نقلیه

نوع و محل تخلف

تاریخ و زمان تخلف

مشخصات افسر راهنمایی با قید کد

  • جریمه‌های الصاقی

این جریمه‌ها بدون حضور راننده، توسط پلیس راهنمایی روی خودروی متخلف قرار داده می شود، بارزترین مثال برای جریمه الصاقی زمانی که است که خودروی خود را در جای نامناسب پارک کرده‌اید. در این قبوض تنها مشخصات راننده ثبت نمی‌شود، باقی اطلاعات این قبض مثل قبض‌های تسلیمی است.

  • جریمه‌های ثبت شده توسط دوربین

این جریمه ها توسط دوربین‌های ثبت تخلف ثبت شده و سپس توسط مرکز ثبت تخلفات رانندگی صادر می‌گردد، برخی موارد قبض جریمه به همراه عکس ثبت شده دوربین به آدرس راننده پست می شود.

مهلت پرداخت جریمه‌های رانندگی چقدر است؟

مهلت زمان پرداخت قبوض جریمه تقریبا دو ماه از تاریخ مندرج در قبض است، بنابراین برای جلوگیری از دوبرابر شدن آنها باید در مدت زمان تعیین شده نسبت به پرداخت آنها اقدام کرد.

چه جریمه‌های دو برابر می‌شوند

مبلغ جریمه‌های تسلیمی و الصاقی در صورتی که در مدت زمان مشخص شده پرداخت نشوند، دوبرابر می‌شود، اما جریمه‌های دوبرگی و ثبت شده توسط دوربین تحت هیچ شرایطی دوبرابر نمی‌شود.

آیا می توان مبلغ جریمه‌ها را کاهش داد

اگر برای پرداخت خلافی مراجعه کرده و متوجه می‌شوید که مبلغ خلافی شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کردید، می‌توانید با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ نسبت به تنظیم اعتراض  برای کاهش جریمه‌ها اقدام کنید، این اعتراض بررسی شده و در مدت زمان کوتاهی به آن پاسخ داده می‌شود. در صورتی که به پاسخ دریافت شده اعتراض دارید می‌توانید برای بررسی بیشتر اعتراض و رسیدگی به واحد رسیدگی به تخلفات مراجعه نمایید، البته به این نکته توجه داشته باشید که معمولا فقط امکان کسر جریمه الصاقی وجود دارد، جریمه‌های ثبت شده توسط دوربین از جمله جرایمی است که به هیچ عنوان بخشیده نمی‌شوند.

هم‌اکنون می‌توانید برای استعلام آنلاین خلافی خودروی خود وارد وب‌سایت آیتول شوید یا اپلیکیشن آیتول را نصب کنید.