با توجه به همه‌گیری شدیدی که ویروس کرونا در این روزها تجربه کرده و بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ و میر آن در کشور، ستاد مبارزه با کرونا که سکاندار مقابله با این ویروس در کشور است از شنبه یکم آذر محدودیت‌های ویژه‌ای در شهرهای با وضعیت وخیم از جمله تهران اتخاذ کرده است.

محدودیت مربوط به چه شهرهایی است؟

در جدیدترین آمارهایی که وزارت بهداشت داده است با توجه به حاد بودن کرونا در شهرها، آنها را به سه دسته تقسیم کرده است. بر این اساس شهرهای با وضعیت قرمز با بیشترین میزان محدودیت روبرو خواهند بود که شامل تمامی مراکز استان‌ها بوده، شهرهای با وضعیت نارنجی دارای محدودهای کمتر و شهرهای دارای وضعیت زرد با محدودیت‌های کمتری نسبت به همه شهرها روبرو خواهند بود.

گفتنی است که تردد در شهرهای قرمز به کل از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح کاملا ممنوع بوده و با توجه به تشدید کرونا این محدودیت‌ها ادامه دار خواهد بود. در این طرح ممنوعیت کلانشهرهای تهران و کرج به عنوان یک استان دیده شده‌اند و تفاوتی بین آنها قائل نخواهند شد.

در طرح ممنوعیت، تردد ورود و خروج، همچنین جریمه به چه میزان است؟

در قانون اعلام شده برای ممنوعیت تردد آمده است که هیچ خودروی بومی اجازه ورود و خروج از شهر خود را نداشته و امکان اینکه از شهر خود به شهر دیگری برود نیست. همچنین ممنوعیت ساعت ۲۱ تا ۴ صبح برای تاکسی‌ها و آژانس‌ها اعمال نمی‌شود و آنها می‌توانند با اعلام کارفرمای خود به پلیس راهور اجازه تردد در ساعات ذکر شده رو داشته باشند. این مهم برای افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند و اصطلاحا شب کار هستند هم صدق می‌کند. در نظر داشته باشید در صورتی که بین این ساعت‌ها یعنی ساعت ۲۱ تا ۴ صبح رفت آمد کنید شامل جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خواهید شد که توسط دوربین‌های نظارتی ثبت و ضبط گردیده و با متخلفان برخوردهای جدی خواهد شد.

همانطور که گفته شد تردد بین شهرهای تهران و کرج در طول روز آزاد است ولی اگر هر فردی از شهرهای قرمز مانند تهران و کرج به سمت خروج از شهر برود با جریمه یک میلیون تومانی که توسط دوربین‌های نظارتی ثبت می‌شود جریمه خواهد شد. این امر برای شهرهای نارنجی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است.

حمل و نقل در شهرها چگونه خواهد بود؟

با توجه به اعلام ستاد کرونا ساعت کار متروها از روز شنبه یکم آذر ماه تا ساعت ۲۲ بوده و آخرین قطار در این ساعت ورود و خروج خواهد کرد. همچنین هر فردی که دارای تست کرونای مثبت باشد امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را تا ۱۴ روز نخواهد داشت که این ممنوعیت شامل مترو، اتوبوس‌های بین شهری، قطار و حتی هواپیما هم می‌شود که در تمامی آنها با جدید اجرا خواهد شد.